Stiri si informatii

25 de ani de la prezentarea la Salonul Auto de la Paris din 1998 a automobilului ARO 244 Crosslander.

Agenda de acţiuni dedicate unor momente din istoria ARO care au împlinit un număr rotund de ani de la producerea lor a fost generoasă în 2023: 135 de ani de la intrarea în funcţiune, în circuitul economic naţional, a Fabricii de Hârtie „Câmpulungul”; 75 de ani de la înfiinţarea Întreprinderii Metalurgice de Stat IMS Câmpulung; 70 de ani de la realizarea proiectului de motocicletă IMS 53; 50 de ani de la lansarea modelului M 473 şi a seriei ARO 240; 25 de ani de la începutul proiectului ARO 24/32 cu motorizare Toyota; 25 de ani de la începerea colaborării ARO – Dacia pentru piese ştanţate şi ambutisate; 25 de ani de la prezentarea la Salonul Auto de la Paris a modelului ARO Crosslander; 25 de ani de la fondarea Retromobil Club România. Parcă niciodată Muzeul Automobilului Românesc n-a avut atâtea momente de marcat într-un singur an, în cadrul Retro Paradelor de Primăvară şi de Toamnă şi al evenimentului de Zilele Municipiului, „Câmpulungul în amintiri”. Prezentările pe marginea reperelor istorice evocate din trecutul platformei industriale ARO au fost susţinute de inginerul Sergiu Marcu. Cu fiecare ocazie în care acesta a apărut în faţa publicului, a oferit informaţii inedite, extrase din documentele găsite în arhive.

În acest articol ne vom opri la o secvenţă trăită pe viu de narator, consumată în urmă cu 25 de ani, când Uzina ARO prezenta la Salonul Auto de la Paris automobilul ARO 244 Crosslander. Denumirea nu avea nicio legătură cu firma căreia, în 2003, statul îi punea plocon în braţe ARO şi destinele a mii de oameni, printr-o privatizare dubioasă, pentru ale cărei consecinţe n-a plătit nimeni.

„Crosslander” este un termen care ne aparţine. N-a fost patentat, n-a fost însuşit, a fost, însă, preluat de alţi fabricanţi sau comercianţi care l-au utilizat”

Prezenţa automobilului ARO 244 Crosslander la expoziţia auto din capitala Franţei „este un moment important, de rigoare istorică privind Uzina ARO”, spunea Sergiu Marcu, la ultima manifestare din 2023 găzduită de Muzeul Automobilului Românesc. Invitatului lui Emil Hagi îi datorăm aducerea în actualitate a unui subiect alunecat în uitare pentru câmpulungenii predaţi tumultului vieţii de zi cu zi.

 

„Astăzi veţi găsi în oferta firmei Opel modelul Opel Crossland. Termenul asociat unui automobil înseamnă să traversezi cu acel automobil terenuri dificile. Originea acestei denumiri „crossland” / „crosslander” nu este nici germană, nici americană. Asta pentru că firma care, în urmă cu 20 de ani, achiziţiona pachetul majoritar de acţiuni se numea Crosslander USA.

Denumirea ne aparţine din punct de vedere al iniţierii ei şi am vrut să argumentez că, în 1998, nu avea nicio legătură cu ceea ce avea să se întâmple peste câţiva ani, cu achiziţia pachetului majoritar de acţiuni. De aici a pornit această noţiune comercială de lansare a produsului „Crosslander”.

Una dintre pieţele noastre cele mai importante din anii ’90 a fost piaţa franceză. Poate, cea mai importantă. Piaţa franceză a reprezentat, de altfel, locomotiva modernizării produselor noastre, pentru că era una dintre pieţele occidentale extrem de exigente. Nu reuşeai să penetrezi piaţa cu automobile decât dacă satisfăceau, din mai multe puncte de vedere, nevoile clienţilor.

Firma ARO a comercializat, în anii ’90, prima dată, modelul 244 Forester, echipat cu o motorizare Peugeot, deosebit de performantă. A fost una dintre cele mai performante motorizări diesel a automobilelor noastre. Din cauza faptului că, în 1998, se oprea în fabricaţie respectiva familie de motoare la Peugeot – interveneau alte amendamente la reglementările de poluare -, a trebuit să venim cu o soluţie, pe care am gândit-o cu partenerul francez de la acea vreme. Acest automobil a cunoscut o restilizare asupra căreia şi-au pus amprenta profesionalismul şi pasiunea designerului nostru Laurenţiu Sterian (prezent în sală). Dumnealui şi subsemnatul au fost atunci în echipa care a prezentat automobilul la salon.

Automobilul a fost echipat cu noua motorizare XUD 11, o motorizare Turbo Diesel, superioară ca performanţă vechii motorizări. A rămas o realizare izolată, pentru că, din cauza problemelor pe care le-am avut, n-am mai putut să continuăm. Era un program destul de vast de omologare de tip care trebuia realizată, însemnând resurse financiare dintre cele mai importante. Dar „Crosslander” este un termen care ne aparţine. N-a fost patentat, n-a fost însuşit, a fost, însă, preluat de alţi fabricanţi sau comercianţi care l-au utilizat. O dată, firma americană, apoi, după cum vedem, Opel Crossland este unul dintre automobilele reuşite care, de câţiva ani, se vinde pe piaţa europeană.”, spunea Sergiu Marcu.

Laurenţiu Sterian, despre prezenţa la Salonul Auto de la Paris a lui ARO Crosslander

Într-o postare pe reţeaua de socializare, Laurenţiu Sterian – prezent şi el, în 2023, la evenimentele lui Emil Hagi – oferea câteva informaţii în rezumat despre Salonul Auto de la Paris, din 1998, alături de foaia de prezentare a modelului ARO 244.

„Salon de l’Automobile Paris 1998

-Spectacolul, care se desfăşoară la Palais des Expositions de la Porte de Versailles, din Paris, este deschis publicului de joi, 1, până duminică, 11 octombrie 1998, de la 10 am la 22 pm (cu excepţia clădirilor 2/1, 4 şi 7 / 1 deschis până la 20:00).

Expozanţi:

764 mărci (producători şi furnizori de automobile), inclusiv 387 de naţionalitate străină (31 de ţări)

61 de producători de autoturisme, 15 de vehicule utilitare, 16 de vehicule 4×4 şi de teren şi 20 de autoturisme sport şi de competiţie, 10 carosieri auto, 9 producători de buggy, 384 producători de accesorii şi echipamente auto

59 de furnizori de servicii (organizaţii de credit, asigurări, IT, logistică)

93 de ziare specializate, 41 de organizaţii oficiale (profesionişti, asociaţii şi instruire)

Sala 2/2

ARO Crosslander (înlocuieşte Forester)

Nissan Double Cab (pick-up) şi R 390 GT1 road

Toyota Yaris (Valenciennes)”

Este informaţia prezentată de Laurenţiu Sterian despre „ieşirea în lume” a lui ARO Crosslander, la care şi el a fost prezent.

Salonul Auto de la Paris, în Evenimentul Muscelean, în urmă cu 25 de ani 

Şi Evenimentul Muscelean a punctat, la acel moment, participarea Uzinei ARO la Paris cu mai multe modele de maşini fabricate la Câmpulung.

„În perioada 1-11 octombrie 1998 a avut loc Salonul Auto Paris, o manifestare bianuală de cel mai înalt nivel, un prilej deosebit de prezentare a celor mai noi creaţii automobilistice pentru producătorii din întreaga lume. Franţa este cea mai importantă piaţă de export pentru autoturismele ARO, o piaţă tradiţională, care absoarbe anual aproximativ 40% din producţia destinată exportului.

Importatorul francez a colaborat la conceperea unor modele ARO adaptate din punct de vedere tehnic la condiţiile impuse de pieţele occidentale (de exemplu ARO Spartana) şi a mediat livrarea către societatea ARO a grupurilor motopropulsoare Peugeot şi Renault. Aceste motorizări au fost adaptate pe autoturismele ARO şi au răspuns permanent normelor ecologice impuse (în prezent Euro 2). Au existat, de asemenea, colaborări în domeniul restilizării şi personalizării autoturismelor destinate pieţei franceze, o poartă a exportului produselor ARO spre piaţa mondială.

Autoturismele expuse de ARO SA, în acest an, la Paris sunt modele vârf de gamă din categoriile SUV (sport utility vehicle) şi LCV (light commercial vehicle):

ARO 244 Crosslander echipat cu motor Peugeot Turbo Diesel

tip – Peugeot XUD 11

cilindree – 2088 cmc

ARO 10.4 Trapeurs echipat cu motor Renault Turbo Diesel

cilindree – 1870 cmc

putere maximă – 92 CP / 4250 rot/min

cuplu maxim – 18,2 daNm / 2250 rot/min

cutie de viteze – 5+1 Renault

convertor catalitic Renault

ARO 10.4 Green City echipat cu motor Renault Diesel

tip – Renault F8Q248

cilindree – 1870 cmc

putere maximă – 65 CP / 4500 rot/min

cuplu maxim – 12,3 daNm / 2250 rot/min

cutie de viteze – 5+1 Renault

convertor catalitic Renault

ARO 10.6 Pancho

Un nou tip de camionetă rezultat prin redimensionarea postului de conducere şi separarea compartimentului de marfă, echipat cu motorul Renault Diesel F8Q248.”, relata Evenimentul Muscelean în toamna anului 1998.

SURSA

Tags
Close