Stiri si informatii
Mituri auto romanesti: 1984, anul Oltcit si ARO
Anul 1984 marcheaza doua izbanzi ale industriei romanesti constructoare de masini: automobilul Oltcit intra in circuitul mondial, iar masina de teren ARO obtinea premii de prestigiu in “Raliul faraonilor” din Egipt. Momentul a fost consemnat in Almanahul Flacara ’85 de catre Ovidiu Ioanitoaia, actualmente comentator sportiv, in inconfundabilul limbaj al epocii.
“Aceste noi si importante succese, datorate unor produse de varf ale inteligentei tehnice, competitive pe piata internationala, au venit sa sublinieze, o data in plus, vocatia de constructori a romanilor, capabili sa contribuie tot mai substantial la zestrea de valori a contemporaneitatii, castigand pretutindeni stima si respect”, scria Ioanitoaia in articolul intitulat: “Raliul calitatii: Doua marci cautate: OLTCIT si ARO” in revista amintita.
“Oltcitul are, consider, un frumos viitor…”
Vicepresedintele Oltcit, o societate mixta romano-franceza (Citroen), Raymond Fachon, dezvaluie cum era vazut Oltcitul romanesc de catre partenerii francezi.
“Sunt foarte multumit de treaba facuta. Au existat destule probleme, unele complicate, dar le-am rezolvat. Ne putem socoti cu totii, francezi si romani, invingatori.
Masina asteptata peste tot, Oltcitul, are, consider, un frumos viitor, pe care constructorii romani il garanteaza printr-o claritate si o temeinicie a executiei fara cusur. Nu gresesc cu nimic afirmand ca fabrica de la Craiova e una dintre cele mai moderne din Europa, iar lucratorii ei sunt tehnicieni de cea mai inalta spita”, spunea acesta.
La momentul respectiv, primele 15.000 de masini Oltcit se livrasera sau erau in curs de livrare catre reteaua Citroen.
In 1991, Oltcit devine Automobile Craiova, prin preluarea actiunilor Citroen de catre statul roman. In 1994, in joc intra Daewoo, cu 51% din noua companie Rodae Automobile Craiova, pentru ca fabrica sa fie preluata in 2008 de Ford Europa.
Oltcit nu se mai fabrica de multi ani si nici n-are urmasi.
ARO – “cel mai bun autoturism de teren din lume”
Un alt automobil care facea valva in epoca era ARO. In anul 1984, acest autoturism castiga premii importante in “Raliul faraonilor” din Egipt.
“Dupa “Raliul faraonilor”, in care a dobandit doua locuri I, atat la fete (ARO 10), cat si la baieti (ARO 242), la capatul unei confruntari dure, de la care n-au lipsit cele mai cunoscute frime de pe glob, detinatoare de vechi traditii in acest domeniu, ARO a fost declarat “cel mai bun autoturism de teren din lume”.
“Titlurile obtinute au confirmat inca o data clasa mondiala a automobilelor “made in Campulung, Romania” intr-una dintre cele mai dificile curse contracronometru existente, cursa care i-a purtat pe piloti prin desert, in vecinatatea piramidelor, supunandu-i, dimpreuna cu masinile, unor incercari dintre cele mai exigente”, se arata in almanah.
Cu toate acestea, in septembrie 2003, statul roman vinde, pentru pretul de 180.000 de dolari, 68,7% din ARO companiei americane Cross Lander, detinuta de John Perez.
In contractul de privatizare erau prevazute investitii de 2 milioane de dolari in ARO, dar nu a avut loc nici o investitie, iar echipamentul ARO a fost vandut.