Stiri si informatii
În Columbia IMS-urile românești muncesc din greu
IMS-ul, primul off-roader românesc, produs între 1957 și 1975 la Câmpuling, și „tatăl” lui ARO, încă muncește din greu în Columbia. Nu mai are, probabil, demult mecanica originală, iar proprietarul i-a montat și faruri cu tehnologie LED.
Dacă unii colecționează exemplarele IMS/Aro M461 care au supraviețuit, alții încă le exploatează cu succes prin cele mai dificile terenuri.
În cazul de față, un columbian folosește încă un IMS pentru a face transport de persoane între localități unde nu există drumuri asfaltate și nu se poate ajunge decât cu vehicule 4×4 performante.
Întreprinderea Metalurgică de Stat (IMS) de la Câmpulung a proiectat mașina de teren IMS după GAZ 64, model pentru care, la început, producea piese de schimb. Off-roader-ul sovietic dezvoltat în timpul celui de-al doilea Război Mondial a fost făcut de ruși după celebrele Jeep-uri Willys trimise ca ajutor de SUA către URSS. Producția IMS 57 la Câmpulung a început în 1957.
Optic, IMS 57 și GAZ 64 sunt aproape identice, dar modelul românesc dispune de alte soluții tehnice. De exemplu, șasiul GAZ-ului avea lonjeroane cu profile curbe și suspensii față în sfert de arc, iar IMS, cadrul șasiului drept și arcuri cu foi.
Inițial, IMS-ul era echipat cu un motor tip Ford A, cu patru cilindri in linie, de 3.260 cmc, care dezvolta 50 de cai putere și putea atinge o viteza maxima de 80 km/h. Greutatea totala era de 2.265 kg, iar sarcina utila, de 650 kg. Cutia de viteze manuală avea patru trepte.
Apoi, IMS-ul a evoluat. Între anii 1959 și 1964 au fost produse modelele M59 A și M59 B (motor de 56 CP, viteză maximă crescută la 90 km/h și ștergătoare de parbriz eelctrice), iar în 1964 a apărut M461, cu ascpect îmbunătățit și mecanică reproiectată. Mașina a trecut la un motor pe benzină de 2.5 litri și 70 CP, care o ajuta să ajungă și la 100 km/h.
În 1965, Aro M461 a început să meargă la export, în prima fază în China și Columbia. Iar în ceea ce privește performanțele, M461 a câștigat, de exemplu, ediția din 1970 a Forests Rally (Belgia) și ediția din 1973 a Sons of Beaches (Oregon).