Stiri si informatii

IMS, mașina de armată care încă trezește admirație

Legenda ARO a început în anii ’50 cu o mașină legendară ce încă îi mai fascinează pe pasionați. IMS a fost primul automobil de teren produs în România.

După cel de-al Doilea Război Mondial, conform conceptului integrării economice în lagărul socialist, la Câmpulung Muscel a demarat mai întâi fabricarea primelor motociclete românești, apoi s-a trecut la producerea de componente pentru automobilele tot-teren sovietice GAZ 69.

O parte din soluțiile tehnice specifice acestora lăsau loc de mai bine, ceea ce i-a inspirat pe specialiștii români să aducă perfecționări. Anul 1957 a fost marcat de integrarea completă în fabricație a modelului IMS-57 (inițialele IMS venind de la Întreprinderea Metalurgică de Stat, cifra 57 făcând referire la an). Motorul de 3260 cmc al mașinii furniza 50 CP, iar consumul era de 24 l/100 km. 

Înfățișarea mașinii era similară cu a lui GAZ 69, iar elementele caroseriei se fabricau manual, prin mularea tablei pe matrițe din lemn. De altfel, întreaga asamblare a automobilelor se făcea manual. 

Doi ani mai târziu a fost introdus modelul M59, al cărui propulsor dispunea de 56 CP și o caracteristică de cuplu mai bună. Acesta este și momentul înlocuirii ștergătoarelor acționate manual cu unele puse în mișcare de un sistem electric. În timpul fabricației lui M59, uzina a cunoscut o fază de dezvoltare importantă, trecând de la 803 automobile (asamblate în 1959), la 3222 de exemplare (asamblate în 1963).

Anul 1964 este momentul lansării lui ARO (IMS) M461, model prin care uzina din Câmpulung Muscel a devenit un nume demn de toată atenția pe harta industriei auto mondiale.

În pofida asemănării exterioare cu vechiul GAZ 69, automobilul produs în România oferea performanțe net superioare, având o motorizare cu patru cilindri nouă, realizată în țara noastră. La baza acesteia s-a aflat propulsorul V8 al uzinei de autocamioane de la Brașov, montat pe modelele Carpați. Din acest motiv, motorul lui M461 mai e supranumit și „jumătate Carpați“. Propulsorul de 2,5 litri furniza 70 CP și consuma 17 l/100 km.

Exportarea lui ARO (IMS) M461 a început în 1965, către China și Columbia, iar ulterior, vânzările au luat rapid amploare.

Robustețea constructivă a mașinii, caracteristicile de trecere excelente și nivelul interesant al performanțelor alcătuiau o ofertă cu adevărat atractivă. Primele implicări competiționale au pus în evidență aceste calități. Deschiderea pe plan internațional de care s-a bucurat România începând cu sfârșitul anilor ’60 a favorizat notabil dezvoltarea economică, lucru care s-a simțit și în cazul lui ARO.

ARO M461 a fost fabricat până în 1975, fiind asamblate 80.233 de exemplare, automobilul intrând în dotarea forțelor armate din România și din alte țări. ). Datorită performanțelor îmbunătățite, 46.549 au fost exportate. Pentru export au existat și versiuni cu motorizări diesel.

M461 a fost o mașină foarte bună la vremea respectivă, câștigând câteva competiții internaționale: ediția din 1970 a Forests Rally (Belgia) și ediția din 1973 a Sons of Beaches

(OregonLa ora actuală mai exista aproximativ 3.000 de vehicule M461 în România iar proprietarii acestora s-au organizat în cluburi. Ultimele versiuni erau cunoscute sub numele de M473 pe piața germană.

Tags
Close