Stiri si informatii
Brandul ARO rămâne cea mai bună promovare a Câmpulungului la nivel naţional
„Câmpulung în amintiri” reprezintă cea mai bună promovare de care se bucură municipiul la nivel naţional, graţie reunirii prietenilor Muzeului Automobilului Românesc în locul de naştere al maşinii care se bucură încă de atâta popularitate. „Pasiunea pentru legendarele modele ARO a dat naştere unui adevărat fenomen cultural.
Cea de-a zecea ediţie a evenimentului „Câmpulung în amintiri” a adus laolaltă unele dintre cele mai frumoase automobile de teren produse vreodată în România!”, a scris „Maşinistul”, sâmbătă, 23 iulie, în ziua acţiunii, căruia i se datorează o transmisiune live a raidului de la Câmpulung. La fel, Asociaţia „Muzeul Jucăriilor din România” a contribuit la promovarea numelui municipiului, care, din păcate, de câţiva ani încoace, se aude în ţară numai din cauza relelor întâmplate în zona de Nord a judeţului, relatând despre acţiunile organizate de Emil Hagi, în care a fost cooptată cu exponatele sale. Sunt doar două exemple, însă majoritatea pasionaţilor prezenţi la Câmpulung şi-au prezentat impresiile şi fotografiile imortalizate fie la Poarta 3 a Uzinei ARO, fie la Mateiaş, fie la Primărie ori Muzeul de la Apa Sărată.
ARO de vânătoare al lui Ceauşescu se află în posesia unui câmpulungean
Înainte de deplasarea celor aproximativ 30 de maşini la Mateiaş, unde se ţineau odinioară probele cu IMS şi ARO, pasionaţii s-au reunit într-una dintre parcările de la fabrică, cea din zona podului, unde un jurnalist specializat în domeniul auto a realizat un reportaj cu ajutorul organizatorului manifestării „Câmpulung în amintiri”. Emil Hagi i-a prezentat musafirului fiecare maşină în parte, cu echipajele în posesia cărora se află, cu toţii prieteni dragi, iubitori ai automobilului românesc de teren şi, în general, ai automobilelor româneşti. Echipajele din Argeş, Braşov, Sibiu, Mureş, Prahova, Dâmboviţa şi Bucureşti au umplut zona Porţii 3 de autovehicule, unul mai frumos decât celălalt. „Sunt nu numai ARO şi IMS, ci şi TV şi o Dacie de Miliţie foarte frumos restaurată de Viorel Burcea. Cel mai popular printre colecţionari este M-ul, fiindcă a fost deschizător de gamă, dar este urmat îndeaproape de gama ARO. Din ce în ce mai mulţi pasionaţi restaurează maşini ARO. Sunt câteva exemplare impecabil restaurate. Este şi modelul ARO Super Rally, replica unei maşini de competiţii, făcută după modelul original, care compunea echipa de competiţii a uzinei.”, a explicat Emil Hagi, intervievat de specialistul în automobilism.
Una dintre atracţiile zilei a fost un ARO 241, despre care se spune că ar fi fost maşina de vânătoare a lui Nicolae Ceauşescu. „Ea are nişte particularităţi, se pare că este unică. Din fericire, a ajuns la un pasionat restaurator din Câmpulung, domnul George, şi este în curs de restaurare. Ne bucurăm că a fost salvată această maşină. Acest ARO 241, amenajat special pentru partidele de vânătoare ale şefului statului, este o maşină din anii ’70.”, a adăugat gazda. Chiar dacă pe exteriorul ei se văd încă puncte de rugină, reporterul a remarcat starea bună de conservare a automobilului şi chiar a avut curiozitatea de a afla dacă Ceauşescu trăgea direct din maşină. Acesta era la curent cu faptul că marginile din lemn erau până aproape de parbriz, dar, ulterior, au fost decupate şi adăugate geamurile laterale. În orice caz, autoturismul a avut dotări speciale executate în fabrică. „Nici noi n-am ştiut de existenţa acestui exemplar, dar ne-am bucurat foarte mult că el a ajuns la un restaurator şi sperăm că va fi salvat în cele mai bune condiţii.”, a adăugat Emil Hagi.
Marile decapotabile ale României, M 461, ARO 240 şi ARO 241
Maşina firmei Pentarom a fost dată ca exemplu, fiind, fără să exagerăm, cel mai frumos ARO din Câmpulung, stârnind admiraţie la fiecare ieşire publică. Este un model ARO 244, de ultimă generaţie, cu motorizare Toyota, care se deosebeşte prin interiorul modern şi prin sunetul de limuzină scos când este în mişcare. Cu atât este mai lăudabil faptul că s-a salvat această maşină, în condiţii ireproşabile. De altfel, cel care a realizat transmisia în direct a remarcat starea impecabilă de conservare a tuturor autoturismelor, fiind păstrată vopseaua originală.
Hagi spunea că a devenit un lucru dificil a procura maşini din gama ARO. Armata ce mai scoate la licitaţie exponate care îmbogăţesc colecţiile particulare. „Şi Muzeul nostru a restaurat, anul acesta, un ARO 243, varianta militară, catalogat ca vehicul istoric. El va îmbogăţi patrimoniul Muzeului. Avem în curs de restaurare la Muzeul nostru o ambulanţă TV din 1985, cu motorizare de Braşov. Este o maşină istorică.”, a anunţat Emil Hagi cele mai recente eforturi depuse pentru completarea zestrei Muzeului Automobilului Românesc.
Alt vehicul care l-a făcut pe jurnalist să zăbovească în faţa lui, chiar să-i deschidă uşa, pentru a le arăta celor care vizionau în direct filmarea un „detaliu” extraordinar: TV cu motorizare L25. „Maşina este din 1972. Asta trebuie să vedeţi! (a deschis uşa, pentru a se vedea amplasarea motorului). „Microbuzele TV aveau motorizarea în habitaclu, între scaunele din faţă. Dacă motorul L25 este un „animal” cu care poţi să trăieşti, gândiţi-vă cum era să stai acolo cu motorul diesel de Braşov!” Aşadar, „oaspete de onoare la „Câmpulung în amintiri”: Tavi Giurgiu şi TV-ul lui 51 din 1972, care a venit tocmai de la Sibiu pe roţi.”, a consemnat „Maşinistul”.
„Miliţianca vine ca să supravegheze evenimentele retro, pe partea de ordine, linişte şi disciplină. Nu mă aşteptam să văd atâtea ARO la un loc şi foarte multe M-uri, semn că s-au salvat mai bine. Mă duc să mă dau cu maşinile, căci nu mai am răbdare.”, şi-a încheiat acesta reportajul, nerăbdător să probeze ceea ce el numeşte „marile decapotabile ale României, M 461, ARO 240 şi ARO 241”
Nu ne vine să credem: „Oare, poporul nostru a construit aşa ceva?
„Aceasta nu este o maşină, este o altă filosofie.”, un motto extraordinar, adoptat de iniţiatorii „Muzeului Jucăriilor”, care au relatat pe pagina online a asociaţiei ce poartă numele proiectului despre evenimentul de la Câmpulung.
„La invitaţia Muzeului Automobilului Românesc din Câmpulung Muscel, în acest sfârşit de săptămână (n.r. 23-24 iulie), am participat la cea de-a zecea ediţie a raidului-eveniment „Câmpulung în amintiri”. Cu această ocazie, am amenajat o expoziţie temporară cu jucării româneşti inspirate din autovehicule fabricate în România şi o expoziţie de fotografii cu raidurile automobilistice la care am participat în insula Thassos şi Buzău. Mulţumirile noastre Muzeului Automobilului Românesc din Câmpulung, Asociaţiei Multiculturale „Nicu Hagi” pentru organizarea excelentă a acestui eveniment şi, îndeosebi, familiei Hagi pentru invitaţie.”
„O scurtă istorie a automobilelor româneşti şi a jucăriilor ce au încercat să le reproducă, realizată cu ocazia expoziţiei AMJ la Muzeul Automobilului Românesc de la Câmpulung”, prezentată în mediul virtual, a stârnit reacţiile celor care au vizionat-o. „Oare, poporul nostru a construit aşa ceva?”, se întreabă cei cărora nu le vine să creadă cum s-a distrus o industrie uriaşă, ale cărei produse le avem mărturie doar în fotografii. „UE a distrus totul cu complicitatea noastră! Păcat, erau maşini super la acea vreme (eu am avut un IMS 461), care, cu ceva modificări, băteau la… mărci renumite astăzi!”, scrie alt pasionat al mărcii auto produse la Câmpulung.