Furturile angajatilor ARO: Cine nu pleca acasa cu o planetara sau un set de pistoane era luat la misto de colegi

Daca astazi, furtul este un fenomen “normal”, de care auzim zilnic la stiri, pe vremea lui Ceausescu era… la fel. La uzina ARO, inainte de Revolutie, angajatii nu erau controlati la iesirea din unitate. 

Romania se mandrea cu doua orase cladite pe industria auto: Campulung si Mioveni. In fabrica ARO, la fel ca si in fabrica Dacia, inca din anii ’80, angajatii din toate cele patru fabrici (fabrica de prelucrari, fabrica de piese, fabrica montaje, fabrica scule si matrite) si sectii subdivizate furau piese pentru un castig in plus fata de salariu. Daca astazi, furtul este un fenomen “normal”, de care auzim zilnic la stiri, pe vremea lui Ceausescu era… la fel. La uzina ARO, inainte de Revolutie, angajatii nu erau controlati la iesirea din unitate. Motiv pentru care, un strungar ce prelucra zilnic in jur de 12 bascule, una o lua acasa. La fel si cei care produceau planetarele sau alte piese mecanice sau de motor. Numai cei care lucrau in sectiile de asamblare a pieselor produse in afara fabricii, nu puteau sa bage mana asa de adanc, in fiecare zi.

Dupa Revolutie, furturile din fabrica au luat o alta dimensiune. Angajatii plecau zilnic cu planetarele bagate pe maneca halatului de lucru, cu zeci de rulmenti in sacose sau cu piese de suspensie si directie infasurate in ziare. Cei care au trait acele momente ne-au povestit de cazuri in care elemente intregi de caroserie, precum portiere, capote sau geamuri erau scoase peste gard si facute nevazute. Ba chiar si de caroserii intregi de ARO, transportate cu remorca si caruta.

De ce toate aceste furturi? Ce-i drept, angajatii ARO furau o nimica toata si nu prea se cunostea la productie, sefii de ateliere si divizii facand si ei parte din mecanismul prin care toata lumea fura. Cei care pastrau piesele pentru ei, erau foarte putini. Majoritatea, la fel ca la Mioveni, vindeau mai departe elementele furate magazinelor de piese auto. Cei care au trait in anii ’90 vremurile din Mioveni sau Campulung povestesc ca la orice colt de strada opreai, in orice curte intrebai, puteai gasi piesa dorita. Iar magazinele de componente auto aveau stocuri uriase de piese de origine. Chiar si in ziua de azi, exista magazine de piese in Campulung care comercializeaza multe componente ARO originale, din anii ’80-’90.

About Aro News