Povesti cu si despre ARO: 200 de masini au ars pe vapor, în timpul transportului la Shanghai – ARO 4×4

Povesti cu si despre ARO: 200 de masini au ars pe vapor, în timpul transportului la Shanghai

La sfârşitul lunii august a anului 1986, Chinei i s-a expediat o cantitate importantă de ARO şi Dacia. „Am livrat, o dată, 2.400 de ARO şi 1.000 de Dacia. Aveam o echipă, cu care le pregăteam, mergeam la Constanţa, le îmbarcam pe vapor. Erau foarte mulţi: aveam 15-20 de aici, plus hamalii din port, încă 40-50.”, a început Gică Ozoiu relatarea altui episod memorabil. În timpul călătoriei, de la Constanţa la Shanghai, a izbucnit un incendiu pe vas, care a mistuit un întreg compartiment cu autoturisme.

„Pe vaporul acesta încăpeau 5.000-6.000 de autovehicule, care erau colectate din toată Europa. În a 18-a zi de la plecarea din Constanţa, a luat foc un compartiment. Se băgau câte 200 de maşini în fiecare compartiment, care se închidea ermetic. Noi aveam consemn de la Uzină, ca, în momentul în care ai urcat maşina pe vapor, automat, să iei bornele de la baterie şi contactul general. Eram trei-patru inşi, care aveam obligaţia să verificăm. Şi am verificat, dar am zis: „Mare mirare, de n-o fi rămas vreun contact general pus sau o bornă!”

Spre norocul celor responsabili, compartimentul a fost distrus în totalitate şi nu s-a mai ştiut de la ce a pornit focul. O comisie de la Uzină, formată din 18 persoane, printre care s-a aflat şi Gică Ozoiu, a fost trimisă în China, pentru constatarea pagubelor şi pentru descărcarea maşinilor. Delegaţia de la Uzină, în care a fost inclus şi colonelul Pâslaru, şeful Comisiei Militare de la Întreprinderea ARO, a ajuns la Shanghai, la două zile după sosirea vasului. „Vaporul era splendid, numai compartimentul acela a ars complet. 200 de ARO topite… morman de fiare! Tot ce a fost aluminiu se topise, ce era fier rămăsese. Noi am făcut un proces-verbal de constatare.

Maşinile erau asigurate.Fiindcă transportatorul mergea mai întâi în Japonia, autovehiculele afectate au fost aruncate în mare. Astfel că muscelenii n-au avut posibilitatea să mai recupereze din piese sau altceva ce nu fusese distrus în incendiu. La sosire, maşinile au fost descărcate şi s-a întocmit un raport de activitate, însoţit de o constatare tehnică, după care comisia s-a întors în ţară. Din cei plecaţi cu această ocazie în China, şapte sau opt inşi, printre care Petre Bercaru, Ion Rujan, Ion Vlădău, Nae Ştefan, Gică Cotenescu, au rămas acolo. Gică Ozoiu s-a întors cu raportul de activitate, parafat de Ambasadă, cum că totul a ieşit bine. Importatorul China National Mashinery a recunoscut că nu era vina alor noştri, ci a transportatorului.

„Compartimentele aveau nişte uşi care se închideau ermetic. Era posibil ca o uşă a calei – pe această variantă am mers noi – să nu fi fost perfect închisă. Din trepidaţiile vaporului, era posibil să se fi dezizolat cablul care acţiona electric uşile.”, a fost cauza menţionată în raport. Drept răsplată că lucrurile s-au rezolvat, Ioan Giuvelcă a hotărât să-l trimită „într-o ţară bună”, fiindcă „bătuse” China destul timp.

SURSA

About Aro News