ARO 24 vedeta raliurilor, mai tare ca Land Rover și Toyota în ’80. Originală era doar carcasa!

Informațiile potrivit cărora off-roader-ul Aro 24 era vedeta raliurilor internaționale în anii 1980, că era mai tare ca Land Rover sau Toyota, sunt doar povești cu iz de nostalgie comunistă. Mașina despre care se vorbește doar arăta a Aro. Explică pilotul Gerrard Sarrazin.

Off-roader-ul românesc Aro 24 a apărut pe piață în 1972, urmându-i IMS-ului, după ce modelul de preproducție a fost prezentat la Expoziţia Realizărilor Economiei Naţionale – EREN în 1969. 

Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelata, suspensie independenta pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie de transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.

Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare. De asemenea, în anii următori, modele Aro a început să fie asamblate și de o fabrică din Portugalia. 

Iar cam în același timp modele Aro au început să alerge și în competiții automobilistice de profil, întâi pe plan intern, apoi și în străinătate. 

Aro 24, vedeta raliurilor, mai tare ca Land Rover, în anii 1980? NU! Mașina doar arăta a Aro

Aro 24 despre care se tot spune că a fost vedetă în raliuri, și, e adevărat, a câștigat, de exemplu, Raliul Faraonior, Raliul Tunisiei, Raliul Islandei și Raliul Algeriei, iar în 1984-1985 a participat și la Raliul Paris-Dakar, nu prea avea însă nicio legătură, în afară de „carapace”, cu modelul produs la Câmpulung. 

Pilotul Gerrard Sarrazin explică foarte clar într-un interviu video că mașina sa de raliu nu avea decât un șasiu de Aro 24 modificat.

Motorul Aro-ului mai tare ca Land Rover, Mercedes G-Klasse sau Toyota Land Cruiser de la acea vreme era un V8 american de Chrysler Barracuda modificat, cuplat la o cutie de viteza automată, special dezvoltată de echipa lui Sarrazin, și la o cutie de transfer făcută tot „custom”. În 1983, motorul V8  Barracuda al Aro-ului 24 dezvolta circa 250 de cai, iar apoi inginerii au reușit să-l urce până spre 300 de cai. 

Nici suspensia Aro-ului 24 al lui Gerrard Sarrazin nu avea vreo legătură cu cea a mașinii produse la Câmpulung.

Inițial, pe față avea un sistem cu 3 amortizoare la fiecare roată, de pildă, iar pe spate un sistem tot cu 3 amortizoare pe roată. Apoi, suspensia față a fost modificată la 2 amortizoare.

Ca să facem și o paralelă, Aro 24 „de Dakar” era Aro cam cât e Dacia și Dacia Sandrider, mașina cu care echipa Dacia Sandriders va lua startul în Dakar 2025. În fapt, e un buggy desvoltat de Prodrive pentru Dacia.

About Aro News