Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Legendă a autoturismului românesc… din istoria ARO! Automobil Românesc Original, ARO, aceasta a fost denumirea dată primei maşini de teren produse în România, la Câmpulung.

Prima maşină de teren românească a fost produsă în anul 1957, fiind bătută de muncitori pe butuc de lemn, şi purta numele IMS, iar ulterior a fost lansat modelul îmbunătăţit, IMS 59. Producţia de serie debutează în anul 1964 cu modelul M461, comercializat şi la export un an mai târziu, în total 53.000 bucăţi în 55 de ţări.

Un an important în istoria uzinei ARO a fost 1972 când a fost lansată gama ARO 24 care conţinea cinci modele. Este lansat iniţial cu motorul L25, modificare a motorului M-207 folosit la IMS M461. Aro 24 are două modele de bază: Aro 241 (patru uşi) şi Aro 240 (două uşi) din care au derivat multe alte modele precum: Aro 242 (pick-up), Aro 243 (furgon carosat), Aro 244 (station wagon cu patru uşi). L25 este un motor de 2.495 cmc ce dezvoltă 83 cp.

În 1973 încep a fi montate pe Aro 24 motoare diesel din import de la Daihatsu, Peugeot, Volvo şi Perkins. Tot în 1973 apare modelul M473, ultimul din familia IMS. Acesta era destinat aproape exclusiv exportului şi era dotat cu motorul L25.

În 1977 este făcut un retuş la designul lui Aro 24, se trece de la farurile de Dacia 1300 la faruri rotunde. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. D-127 are o cilindree de 3.119 cmc şi dezvoltă 68 cp. În acelaşi îcepe a fi proiectat modelul 320 pick-up.

Pe 9 ianuarie 1979, întreprinderea mecanică din Câmpulung a produs primele loturi de autoturisme de teren ARO dotate cu motoare Diesel

În urmă cu 39 de ani, (pe 9 ianuarie 1979), întreprinderea mecanică din Câmpulung (întreprindere care şi-a desfăşurat activitatea între anii 1953 şi 2003) a produs primele loturi de autoturisme de teren ARO dotate cu motoare Diesel (60 CP).

În 1980 este lansată şi „familia” Aro 10, iniţial în 4 variante. În primă fază, toate variantele au fost echipate cu motorul de 1.284 cmc de la Dacia. Motor cu carburator, aprindere cu scânteie, 4 cilindri, ce dezvoltă 54 cp la 5250 rot/min. Tot-terenul de 1.550 kg atinge viteza maximă de 110 km/h cu motorul de Dacia 1300.

Cele 4 variante sunt: Aro 10.0 (cu prelată, două locuri), Aro 10.1 (cu prelată, cinci locuri), Aro 10.3 (cabină închisă, două locuri) şi Aro 10.4 (cabină închisă, cinci locuri).

În 1983 începe producţia motoarelor diesel L27 de 2660 cmc la Câmpulung Muscel. Din 1984 încep a fi montate motoarele de 1397 cmc (tot de la Dacia) pe Aro 10. În 1985 este introdus Aro 10 cu volan pe dreapta, pe piaţa din Marea Britanie, sub numele de Dacia 4×4 Duster.

Acestea erau dotate cu motoare Dacia de 1397 cmc, şi erau disponibile în variantele pick-up, van, roadster şi GLX. În acelaşi an este lansat Aro 10.8. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări.

În cei peste 45 de ani de activitate, SC ARO SA a produs peste 380.000 de automobile, majoritatea fiind exportate în peste 110 ţări din întreaga lume.

www.universulargesean.ro

Despre autor

Aro News

Lasă un comentariu