Cine își mai amintește astăzi că România producea la Câmpulung-Muscel autovehicule de teren marca ARO? Din 1957 și până în 2003 pe porțile fabricii au ieșit aproape o jumătate de milion de vehicule.
ARO (Automobil Român sau Automobil Românesc) a fost prima şi singura companie de automobile de serie 100% românească. Primul model ieșit pe piață a fost în 1957 numit IMS-57 (Întreprinderea Metalurgică de Stat). Automobilul avea un motor pe benzină de 3.260 cmc ce producea 50 CP. În 1964 a apărut ARO M461 cu motor de 2.5 litri ce avea 70 CP. Mașina avea un consum de 20 de l la suta de kilometri.
În anul 1975, producția IMS a fost oprită. Următorul pas a fost lansarea pe piață a modelului ARO 240.
„Când am făcut ARO 240, ne-am dus cu el la o expoziţie. Timp de două săptămâni, japonezii l-au filmat şi fotografiat, fiind cea mai frumoasă maşină de acolo. Pe atunci, japonezii nu aveau nici o maşină. Nici gând de maşini de teren! Concurenţa noastră, la nivel mondial, erau câţiva. Americanii fabricau Jeep-uri, Ford-uri, în Europa erau englezii, cu Land Rover, şi mai erau italienii, ruşii şi noi”, a declarat pentru Evenimentul Muscelean unul dintre inginerii care a lucrat la celebra mașină.
“Micuțul” Aro 10
În 1980, inginerii de la Câmpulung au scos pe piață Aro 10, modelul mai mic al lui Ario 240. La începutul anilor ’80, ARO se situa pe locul al patrulea în lume după numărul de maşini de teren vândute şi pieţe de desfacere (după Jeep, Land Rover şi Toyota). Mașinile românești erau exportate în peste 110 țări.
După revoluția din 1989, uzina a vândut mașinile doar pe piața internă. Tot mai puține modele de la un an la altu. În septembrie 2003, Statul român a vândut, pentru prețul de 180.000 USD, 68,7% din ARO companiei americane “Cross Lander”, deținută de John Perez, un american născut în Cuba. În contractul de privatizare erau prevăzute investiții de 2 milioane de dolari în ARO, dar nici o investiție nu a avut loc iar echipamentul ARO a fost vândut.